Pride bij ROOD Amsterdam

Wat ooit begon als een protest – een mars, om precies te zijn – is na vele jaren op veel plekken tot een festiviteit verworden. Ik heb het natuurlijk over Pride; de maand waarin we over de hele wereld parades en feesten zien die de LHBT+-gemeenschap vieren in al haar diversiteit. Veel mensen zullen het fenomeen van Roze Zaterdag kennen, waarbij er in Nederland (elk jaar in een andere stad) een grote parade plaatsvindt. Echter, Pride Month is breder  dan veel mensen denken: de moderne feestperiode beslaat de hele maand van juni.

Wat betekent Pride voor ROOD? Als eerst dat we trots zijn om een organisatie te zijn die diversiteit verwelkomt en open zijn over onze toewijding aan de sociale strijd van de LHBT+-gemeenschap (zoals de Trans Zorg Nu demo aan het eind van deze maand, ben je er ook bij? Check https://transzorgnu.noblogs.org/). Ook betekent het dat we een vlag ophangen op de gevel van het actiepand dat we delen met de lokale SP, zodat het voor iedereen meteen duidelijk is waar we voor staan – totale acceptatie van LHBT+’ers, zonder compromis. Pride betekent ook dat we iedereen – elkaar, maar ook bezoekers en anderen – aanspreken op gedrag dat niet door de beugel kan. Dit laatste is natuurlijk breder dan juni: we doen elke week opnieuw ons best om een inclusieve en prettige sfeer te creëren in de groep, ongeacht het jaargetijde.

Pride betekent jammer genoeg ook de commercialisatie van LHBT+-belangen. Bedrijven marketen zichzelf als progressief door mee te doen aan Pride-evenementen, om het imago van het bedrijf te verbeteren zonder daadwerkelijk iets bij te dragen aan de gemeenschap en hun sociale strijd.  Dit noemen we ‘Pinkwashing’. Ook Amsterdam, waar niks veilig lijkt van de markt en de lucht die we ademen al bijna een winstmodel is, is niet veilig van deze marketingstrategie die gebruik maakt van de LHBT+-cultuur. Zo is Amsterdam (normaliter, wanneer we niet verlengd in een pandemie vastzitten door incompetent beleid) elk jaar de gastheer van Amsterdam Pride, een groot feest op de grachten en kanalen van Amsterdam waarbij verschillende groeperingen en organisaties die LHBT+-belangen behartigen een boot hebben. Dit evenement is misschien wel het meest duidelijke voorbeeld van Pinkwashing; in 2018 was slechts de helft van de boten van LHBT+’ers en belangenorganisaties, en de andere helft van private ondernemingen. Hieronder bevonden zich bijvoorbeeld Shell en ING: bedrijven die ieder zal herkennen als vijanden van de arbeidersklasse. Pride betekent voor ons dus ook dat we ons verzetten tegen business-giganten die onze evenementen gebruiken als marketingmomentje.

Dus, wat betekent pride voor ons? Trots, aan de ene kant, op onze prachtige tradities en geschiedenis. Waakzaamheid, aan de andere kant, om die tradities te bewaken tegen kapitalisten en de onderdrukte positie van onze kameraden te verbeteren. Pride nu zoals pride ooit begon: een viering en een strijd in één.